ads

wahhhhh adikberadik H1N1 ditemui!







geli!!!!!!!

haha. siapa tak kenal dengan influenza H1N1? tak kenal ? mehh tia bagi tauu

hayy

Influenza A H1N1atau lebih dikenali sebagai Selesema babi merujuk kepada influenza (demam selesema) yang disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluarga Orthomyxoviridae, berasal dari wabak yang menjangkiti populasi babi. Pada babi, wabak ini sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selesema



dan baru baru ni tia ada terdengar dekat BERITA . wartawan tu potpet tentang wabak H5N1 .
korang tau? huhu tia baru je tau. teruk jugak penyakit niyy. tak shiooor teman. 
aduuii. tia ingat lagi masa form 3. tahun 2009 . 
sekolah terulung tia SMKAJB
haha kami dikuarantin selama 14 hari. haha.
so nice lahh. dengan wartawan datang, masuk paper dehh . haha
tapi rugi juga sebab dah lah 14hari nak PMR lagi. dah dekat sangat tu countdown nye pon.






nak tau pasal H5N1 dakk ?



  • Semua kenderaan berat seperti lori diperiksa bagi memastikan tiada unggas dibawa keluar .
  • Ketua Kawalan Penyakit Jabatan Perkhidmatan Veterinar Dr. Kamarudin Isa mengesahkan 3,301 ekor ayam kampung dan ayam ladang telah dimusnahkan sebagai langkah pencegahan virus H5N1.
  • 96 anggota Jabatan Perkhidmatan Haiwan (JPH) ditugaskan memusnahkan ayam-ayam di Kampung Paya Jaras HilirKampung Paya Jaras HuluKampung Paya Jaras Dalam danKampung Kubu Gajah .
  • Sebanyak 53 % ayam telah dimusnahkan. 47 % ayam lain mungkin telah menyorok , disorok atau disorokkan. Seorang warga asing yang menyeludup dan melihara ayam laga telah melarikan diri. Operasi ini melibatkan 235 penduduk kampung dan JPH telah memusnahkan 892 biji telur.
  • Itik,angsa dan burung merak yang dimusnahkan dianggarkan bernilai lebih RM2 juta. Bahagian Keselamatan Negara (BKN) akan menentukan jumlah pampasan.
  • 212 sampel daripada 32 penternak dan penduduk kampung yang berada di luar daripada zon pemusnahan iaitu lingkungan 2 km hingga 10 km bagi memastikan wabak itu tidak menular jauh.
  • Pengesanan secara aktif (ACD) ke atas 307 penduduk dari 71 rumah dalam kawasan 300 meter dari tempat ayam yang didapati positif virus A/H5, iaitu di Batu 15, Kampung Paya Jaras .
  • Bilik gerakan ditubuhkan di Jabatan Kesihatan Negeri Selangor, Pejabat Kesihatan Petaling, Hospital Sungai Buloh dan di Pusat Kesiapsiagaan dan Respons Krisis Bahagian Kawalan Penyakit kementerian Kesihatan di Putrajaya.
  • 109 risalah mengenai penyakit H5N1 serta 109 kad "Health Alert" telah diedarkan .
  • Orang ramai mestilah segera ke Hospital Sungai Buloh sekiranya mengalami sebarang tanda dan gejala jangkitan avian influenza. Simtomnya seperti demam, batuk, sakit tekak, sukar bernafas atau pernah menyentuh ayam mati dalam tempoh tujuh hari sebelum ini.
  • 5,048 ekor itik di Pusat Pembiakan Itik JPH yang terletak dalam lingkungan satu kilometer radius zon pemusnahan tidak terlibat.
  • Menyediakan pencelup kaki di pintu masuk reban, mencuci bersih reban dan semua peralatan menggunakan ubat pembunuh kuman, memastikan burung liar, tikus dan makhluk perosak tidak memasuki ladang serta ternakan.




okey dah siap. korang paham?,
jadi jum lah kita sama2 jaga kesihatan . !!!!!!!!

ditaip oleh cik siti nor fatia

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




 
Segala Yang Termaktub di Atas Adalah Hak Milik Nor Fathiah