ads

kesihatan? awat hang tak cukup sihat ka?



yeppi!, yabadu badu! berat naik 3kilogram. syukran-syukran. perlu menambah lagi 4kilo untuk ,
mendapatkan tubuh badan yang ideal!

kita selalu dengar orang cakap " senaman baik untuk anda " kan? tapi tau tak sebenarnya senaman tu COOL! menyeronokkan. korang selalu bersenam berapa minit sehari. i repeat SEHARI. bukan seminggu, dan apatah lagi sebulan. bersenam dapat menghasilkan endorphin a.k.a bahan kimia yang boleh merangsang perasaan gembira dan tenang. hah, cube try, kalau korang bersenam mesti penat gila kann. for sure malam tu korang dapat tidur dengan dengkuran yang errrrrr. lagipuns, senaman dapat memperbaiki sistem tubuh badan.contoh, dapat membakar kolari, mengawal berat badan, dan penyakit-penyakit yang berbahaya. punca utama kenapa kita sering sakit, sebab makanan. huh, lagi-lagi makanan. macam-macam dia sumbat dari A sampailah Z. 
halal haram tu semua diorang letak tepi asal untung! tau tak. bagi gadis-gadis remaja!, umum niyy,
 senaman dapat membantu anda menjadi lebih matang dan mencapai umur tua dengan lebih baiktau penyakit tulang atau saintifiknya dikenali sebagai ESTEOPOROSIS. *selalu yang menghidap penyakit ini adalah WANITA! .
 ingat tak iklan ANLENE yang pasal tulang tu . hah nampakkan wanita adalah peneraju utama penyakit ini. huhhh. takot! tapi dengan bantuan senaman ringan dapat menguatkan tulang.
ada banyak jenis senaman yang kita boleh praktikkan dalam kehidupan seharian.

senaman aerobik


senaman ni ulalala. sangat mantop untuk jantung anda!, haha ia sugguh menakjubkan kerana dapat mengepam dan menambahkan tahap penggunaan oksigen oleh otot. alah selalu jalan-jalan dah kira bersenam. riadah petang-petang tu paling minimum pun 20minit sehari, paling kedekut pun 3kali seminggu. simply kan. jom lah join tia. setiap pagi jogging. tulah tertarik dengan artikel yang tia bace tahun lepas. bukan susahkan?
ada dua jenis latihan yang diaplikasikan dalam akitiviti bersenam

latihan KEKUATAN

otot-otot korang akan jadi lebih kuat dengan mengamalkan latihan ini, sebab kita dapat bertahan lebih lama tanpa merasa penat. syiokkk. umum mengetahui otot yang kuat dapat bantu rakan-rakan sendinya yang lain bagi mengelakkan sebarang kecederaan. contoh:

  • untuk lengan [ try "push-up" atau alat-alat gym yang lain ]
  • untuk kaki [ lari atau skating ]
  • untuk PERUT [ berbasikal ]

latihan FLEKSIBILITI

macam gah gitu bunyi. latihan ni pulak sampingan, same juga fungsi dia untuk membantu sendi-sendi kekal fleksibel bagi mengurangkan kecederaan. cara ? hah guna alat permainan pun boleh. alat permainan yang macam mana tu. ishhhh bukan batu seremban atau congkak. main badminton ke, bola sepak ke, alah segala bagai bola adekan. just choose and play. tak susah. cume kita je dok sibuk sempitkan pemikiran.
 "huh senam, kena pakai kasut senam lah, itulah inilah,". come on baby. kenapa nak sempitkan pemikiran padahal untuk kepentingan diri sendiri.  MALAYSIA dah nak maju dah. takkan kita still nak kolotkan pemikiran kita kodd? nak sihat tak? hah. start it from now. ajak lah adik ke abang ke. alah senang. pakwe makwe anda tu? hah biar same-same sihat. coool!



attention!
terlalu banyak bersenam, ni khas untuk para-para yang mempunyai semangat berkobar-kobar untuk membuang kalorinya [menguruskan badan].
 sebagai remaja, haiya kita perlu banyak kalori dan tenaga mo untuk membesar dan berfungsi dengan sihat.
nak tau, sesetengah remaja mungkin berhenti mendapat haid mereka sekiranya terlalu banyak bersenam, yang dikenali sebagai AMENORRHEA. *bahaya kan?. sebabnya tubuh mereka tidak dapat menyerap kalsium dengan baik yang menyebabkan jisim tulang, dan membawa kepada esteoporosis.
 campuran antara AMENORRHEA, masalah pemakanna dan ESREOPOROSIS, 
menyebabkan peyakit yang dikenali sebagai FEMALE ATHLETE TRAID. *makkk semua perempuan je!
sebab tulah kita kena mengamalkan gaya pemakanan yang sihat *ada macam doktor takk?
banyakkan makan sayur-sayuran dab dan makanan yang mengandungi serat yang tinggi serta mengandungi rendah lemak.


sonang-sonang jumpa ajo dengan doktor. haii gampang!



setiap perkara ada baik dan ada buruknya. jadi kita kenalah berfikir sebelum bertindak!
OTAK SIHAT BADAN CERDAS



ditaip oleh cik siti nor fatia

1 comments:

cik puan muda umi said...

malasnya nk senaman...huaaaaa..:)

tia,camna eh nk bgi naik berat?teringin..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




 
Segala Yang Termaktub di Atas Adalah Hak Milik Nor Fathiah