ads

kuku dan anda




hai  darling darling. how are you today? sihat? big claps for you

and now, can you spend your beautifull eye for readings my tips


okey. selamat hari hari. dah lame tak bagi tip. bhahahaha. poyo! . 
so hari ni tia bermurah hati nak kongsi tentang kuku. hah , tengok kuku sekarang.
i see.. panjang yee. awat tak potong. ishhh . `sattt. lantak hampa lah. 
tu kuku gelas ke kuku cawan?


apa paa pun jenis kuku. tapi kita mesti nak kuku kita cantik bekilau-kilau kan ?
nak tau bagaimana. 

hah . jom lakukan ini 




amalkan penjagaan kuku yang rapi
..ni macam biasa la kan.. kene la kerap basuh kuku tu..da basuh tu kena lap dan keringkan..ingat, walaupun kuku ni part yang kecil je kat badan , tapi part yang paling penting tau..ye la, kita ni kan orang melayu.tak lari makan pakai tangan..nak-nak yang kelantanese tu..kadang-kadang tu makan mee pun pakai tangan.tol tak readers yang kelantanese tuh??hihi..so, kene la jaga kuku  supaya tak masuk kuman-kuman tuh kat dalam mulut terus ke perut n usus-usus  kan..hihi..lepas da basuh, lap n keringkan tu, rajin-rajinkan la lembapkan kuku tangan serta kaki dengan krim rawatan serta losyen ye...

kerap mengurut bahagian kutikel..
tujuan  urutkan bahagian kutikel ni senanye supaya kuku tu tumbuh dengan baik sebaik baiknye..lagipun,kalau selalu urut, kuku tu tak mudah rapuh dan patah tau..ape ingat tulang je perlu kuat,,kuku pun perlu tau..bayangkan kalau  tak dak kuku...mesti tak leh wat kerja kan..sakit wooo..
sentuh dengan jari pun sakit lagikan kene bende-bende keras dan tajam....

jangan memotong kuku terlalu pendek.
.haaa..yang ni yang paling tia tak suke..lau tengok kuku orang yang pendek sangat..sebab tia tengok pun rase sakit..macam mane la diorang yang jenis suke potong kuku sampai rapat-rapat ngan isi ni ea...
jangan amalkan tau..bahaya..nanti terpotong isi seklai kang..bahaya...

elakkan tabiat menggigit kuku...
ni satu lagi..bukan budak je yang suke gigit kuku ni..ade yang tua pon suke gigit kuku jari ni...nasib baik diuorang tak gigit kuku jari kaki kan..huhu....pade yang suke gigit kuku tu, ingat, bahaye tau ...kat celah-celah kuku tu macam-macam yang lekat mase pegang barang.tnormal.nama pun kuman , tiada kesan pun ditinggalkan olehnya tak nampak..bile letak jari kuku kat bibir mulut nanti kumanmasuk dalam mulut.terukkkk. hehe. habislah. .lagipun, macam mana kalau kuku yang digigit tu tertelan?
kan da satu masalah plak...kuku pon akan jadi tak cantik...betul tak??


sekarang masa yang ditunggu -tunggu
cara potong kuku mengikut sunah RASULLULAH.wokkk! dapat pahala.
tak nak ke?



Berikutnya ialah tentang petua dan panduan memotong kuku menurut kaedah Islam sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:
“Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi SAW suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan”.

ditaip oleh cik siti nor fatia

1 comments:

kak gojes said...

info yg sangat baik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




 
Segala Yang Termaktub di Atas Adalah Hak Milik Nor Fathiah