ads

resipi senang, cepat dan mudah. !



hayy guys. how are you. belakangan ini, kebanyakan entry tia tiada unsur auta semata-mata. haha. malas dahh nak memaparkan kisah hidupku semata-mata. haha. " everybory has story, so I do... " ? haha. tu quotation lame tuu. dah tidak boleh diguna pakai . tia ingat lagi time mula-mula menceburkan diri dalam bidang mencurahkan bakat di blog ni. tia ada blogwalking dan terbaca satu entry , " kenapa traffic blogger lelaki selalu kebabom? " kenapa yer? beliaw memberitahu blog mereka selalu dikunjungi kerana entry mereka itu fakta! . yesss, not diary ye. haha. tapi berdasarkan kata-kata ulungku ini 
" THIS IS MY BLOG, MY WAY, MY MIND, MY SAY, if you don`t like it? GET OUT GO AWAY! " paham kan?

haha. betul kan? cube teliti ayat ni. 
" SOMETIMES I TRY VERY HARD TO HIDE THE CHANGES THAT HAPPEN TO MY BODY AND FEELINGS. but then I think about it and say : hey! why hide it the real truth!. si, I tell my diary. ... A DIARY CALLED ` DEAR BLOG ` " . 
. hampeh lantak hang lahh nak buat blog untuk melepaskan perasaan di hati. 
tiada sekumat kesalahan pun kan? 
what ever it is. tia nak tanya. siapa pernah makan SAGU? alah yang kenyal-kenyal tu? sedap kan. 

hari ni tia nak kongsi resepi baru. senang sangat. cume memerlukan kesabaran.

Sagu adalah butiran atau tepung yang diperoleh dari teras batang pohon sagu atau rumbia (Metroxylon sago Rottb.). Tepung sagu memiliki ciri fisik yang mirip dengan tepung tapioka. Dalam resep masakan, tepung sagu yang relatif sulit diperoleh sering diganti dengan tepung tapioka, meskipun keduanya sebenarnya berbeda.
Sagu merupakan makanan pokok bagi masyarakat di Maluku dan Papua yang tinggal di pesisir. Sagu dimakan dalam bentuk papeda, semacam bubur, atau dalam bentuk-bentuk yang lain. Sagu sendiri dijual sebagai tepung curah maupun yang dipadatkan dan dikemas dengan daun pisang. Selain itu, saat ini sagu juga diolah menjadi mi dan mutiara.

Sebagai sumber karbohidrat, sagu memiliki keunikan karena diproduksi di daerah rawa-rawa (habitat alami rumbia). Kondisi ini memiliki keuntungan ekologis tersendiri, walaupun secara ekonomis kurang menguntungkan (menyulitkan distribusi). 

 sebelum tu, check dulu bahan-bahan ni . ada tak dalam senarai barang di dapur anda? CAUTION! : siapa yang tidak pernah ke dapur dan perasaan berbaur ingin mencuba , tapi diharapkan hendaklah diawasi oleh orang yang lebih tua. 

resepi ini dipanggil : sagu gula melaka!
pernah dengar kan. sedap. nyumyy nyummyy!
jom buat. dah ada kat dapur? check senarai ni
  • 1packet sagu mata ikan
  • santan.[ alah setengah kelapa. then blend. ]
  • 2helai daun pandan. simpulkan tau
  • 2sudu tepung jagung
  • 2sudu tepung gandum + sedikit air
  • setengah sudu teh garam
                 AIR GULA
  • 4 senduk gula pasir[ ikut suka nak banyak mana ]
  • 3 senduk gula melaka yang telah dihiris
  • 5 gelas air
  • 2 helai daun pandan
yess ade semua? good girl. now. jom masak

sagu tu bersihkan dan tos sampai kering. rebuskan dalam air samapai dia berwarna jernih. likat !
masukkan ke dalam acuan dan disimpan dalam peti sejuk


bubuh santan, garam dan daun pandan ke dalam periuk
tuangkan campuran tepung gandum ke dalam periuk berisi santan tadi. jerang atau masak di atas api sambil KACAU sampai mendidih. angkat dan sejukkan



masak semua bahan air gula sehingga mendidih. kemudian masukkan tepung jagung dan kacau sampai pekat. [ nak best sejukkan dulu ]




dah hampir siap. nak hidang just tuang air gula dan santan ke atas sagu. sebelum terlupa. sagu tu keluarkan dari acuannya dulu ye. 


done!. jom makan ! 

ditaip oleh cik siti nor fatia

1 comments:

Liselle MonCherie said...

Alamak!! Nmpk sedap sangat sagu tu
Uhuhu nnti nk try buat! yeah :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




 
Segala Yang Termaktub di Atas Adalah Hak Milik Nor Fathiah