ads

perayaan ? news news





lai lai . angpau satu!
" bangun pagi, gosok gigi, guna kodomo lion, gigi kuat, .bla bla bla "



tidak ingat lirik seterusnya. haha. selamat GONG XI PAI CHAI kepada penganut cina. 
" amoi, mai satu angpau ma? " hehe, 
jom kenali sejarah tahun baru cina !
 mitos semata-mata okey ><

Menurut legenda, pada zaman dahulu, NIAN ialah seekor raksasa pemakan manusia dari pergunungan (dalam versi-versi lain, dari bawah laut), yang muncul setiap 11 tahun, sekitar musim sejuk, untuk memburu manusia. Orang ramai kemudiannya percaya bahawa raksasa Nian sukar menahan bunyi bising dan warna merah, maka mereka mengusirnya dengan letupan, bunga api dan penggunaan warna merah secara meluas. Adat-adat inilah yang membawa kepada perayaan Tahun Baru yang sulung. Guò nián , yang bermaksud "menyambut tahun baru", membawa erti harfiah "meredah raksasa Nian"

kebiasaannya diorang pakai baju yang berwarna merah sepanjang perayaan tahun baru cina sebab dipercayai warna merah akan menakutkan roh jahat dan nasib malang. Tambahan, orang yang memakai baju baru dari kepala hingga kaki pula melambangkan permulaan baru pada tahun baru.




*hanya memperagakan sahaja. tiada unsur-unsur lain.><
korang ade?


usia baju ni dah genap setahun. ini baju opah tia yang bagi. selalunya kalau raya cina dapat cuti panjang sikit kan. so opah tia bagi baju ni time kitaorang balik kampung tahun lepas. mula-mula macam pelik juga manalah opah tia tu dapat baju cina ni. okey terjadilah satu perbualan antara si opah dan si cucu. barulah tia tahu yang opah tia ni ada darah cina. same gak dengan atok tia, diorang masuk islam lepas kahwin. dengar cerita ni macam nak tergelakkan. tia pun tak percaya sebabnya takde pun tanda-tanda anak cina. haha. eii, merepek. *jangan persoalkan kenapa tia hitam! . hehe. tak semestinya ada mix cina kena mata sepet, putih dan seangkatan dengan nya. *kromosome ayah terlebiy kodd . hehe
cukup dengan sebaris ayat, thanks ALLAH.


 tia selalu dengar adik tia yang afzan tu cakap. TERIMA KASIH , ALLAH.
 tak kisah lahh dia dapat ape pun, humm mungkin sebab tu jua kodd dia bijak. *bhaha, ye`ye je?
rasa malas nak menulis panjang-panjang . JOM MAKAN LIMAU ! hehe. daaa~





nota kaki : lame tak makan kek bulan!

ditaip oleh cik siti nor fatia

2 comments:

kak gojes said...

entri yg 'berbunyi' hepi..ehehhe

lady L said...

@Eryatihehe hepi ? agak lahh tapi totaly sdiy skid sebab takdpt blik kg !uwwaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




 
Segala Yang Termaktub di Atas Adalah Hak Milik Nor Fathiah